poniedziałek, 17 stycznia 2011

IV. Ćwiczenia Kinestetyczne

ZABAWY NA ZEWNĄTRZ

"Poszukiwanie skarbów"

Zabawę najlepiej realizować na dużym obszarze otwartej przestrzeni, w parku.
Bierzemy z sobą kilka przedmiotów o charakterystycznym kształcie, np: piłka do nogi, widelec, balon, koc, rozmieszczamy je w pewnej odległości od siebie, w różnych miejscach.
Następnie prostymi komendami doprowadzamy dziecko do poszczególnych celów, czyli kolejnych "skarbów". Przykłady komend:  idź prosto, dwa małe kroczki w prawo, krok słoniowy w lewo, schyl się, sięgnij prawą ręką do ziemi.

Możemy także zastosować drugą opcję komend, czyli znane wszystkim "ciepło-zimno", w wersji hiszpańskiej "calor-frio".

Kiedy dziecko znajduje poszczególne przedmioty, jego zadaniem jest nazwanie ich a my powtarzamy nazwę danego przedmiotu w obcym języku. Na końcu zabawy siadamy i dla utrwalenia podajemy dziecku kolejne ze znalezionych wcześniej przedmiotów powtarzając ich nazwy, dopóki dziecko samo nie będzie ich wymawiać.


"Złap mnie jeśli potrafisz"

Zadaniem dziecka jest dotarcie do nas tylko dzięki słyszeniu naszego głosu. Oddalamy się od niego i stajemy nieruchomo w jednym miejscu. nastepnie zaczynamy mówić do dziecka ( po hiszpańsku), tak, aby usłyszało nasz głos i zorientowało się, w którą stronę ma podążać. Mówimy cały czas, ewentualnie zwiększając i zmniejszając głośność. Zabawa kończy się wygraną dziecka, kiedy dociera prosto w nasze ramiona:)


"Pożar i powódź"

Ustalamy z dzieckiem kilka prostych komend w języku hiszpańskim, tłumacząc mu ich znaczenie. Każde z haseł typu "powódź", "pożar", "huragan", czy "lawina" mają spowodować konkretne zachowanie dziecka. Na przykład:
lawina- kucamy nakrywając głowę rękoma
powódź- podskakujemy  w miejscu nie pozwalając, żeby woda nas zalała:)
huragan- kręcimy się w miejscu
pożar- kładziemy płasko się na trawie
Pomiędzy poszczególnymi komendami wspólnie z dzieckiem biegamy lub chodzimy, po czym na dźwięk klaśnięcia podajemy daną komendę, w reakcji na którą dziecko wykonuje wcześniej ustaloną pozycję.


"Gra w zaufanie"

Stajemy zaraz za dzieckiem, mówiąc mu, że ma nam całkowicie zaufać i bezwładnie spaść w tył niczego się nie bojąc. Na samym początku stojąc za nim łapiemy je od razu, kiedy tylko zaczyna spadać. Sukcesywnie zwiększamy czas "spadania", ale bez gwałtownych zmian, tak, żeby nie przestraszyć i nie zawieść dziecka ani przez chwilę.
UWAGA! bardzo ważne jest, żeby za każdym razem złapać dziecko, tracąc jego zaufanie możemy zamknąć sobie drogę do dalszej współpracy


ZABAWY TANECZNE:

"Układ taneczny"

Włączamy hiszpańską muzykę i podajemy poszczególne komendy, wykonując zadania razem z dzieckiem, np:
-skaczemy na prawej nodze
-pajacyki
-dwa kroki w prawo, dwa kroki w lewo
-obrót- i dwa klaśnięcia
- ruszamy biodrami w prawo i w lewo
-kręcimy ramionami w przód

Każdy z poszczególnych ruchów powtarzamy kilka razy, po czym po jakimś czasie do niego wracamy. Pomiędzy poszczególnymi komendami, razem z dzieckiem tańczymy-improwizujemy w rytm muzyki. jeśli dziecko ma problemy z wykonaniem któregoś z ruchów pomagamy ustawić mu ciało i prowadząc je tłumaczymy, jak ruch ma się odbywać.



"Taniec z gwiazdami"

Włączamy hiszpańską muzykę, np. tango czy salsę. Tłumaczymy dziecku, że od teraz będziemy jego partnerem, chwytamy je za obie ręce i zaczynamy tańczyć. Staramy utrzymać się tempo naszych kroków w rytmie muzyki, prowadzimy naszego partnera łagodnie. Możemy w całą zabawę włączyć obroty partnera i różnorodne figury, które przyjdą nam na myśl.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz