poniedziałek, 17 stycznia 2011

V. Ćwiczenia słuchowe – Piosenki, bajki i wierszyki



Doskonałą metodą nauki słówek oznaczających przedmioty lub zjawiska, których dziecko nie może badać poprzez dotyk jest korzystanie z nagrań dźwiękowych. Zarejestrowane odgłosy zwierząt, natury czy maszyn mogą posłużyć jako materiał do zabaw językowych uczących i utrwalających słownictwo w języku obcym. W sieci można znaleźć mnóstwo stron internetowych z nagraniami, które można w ten sposób wykorzystać jak w poniższym ćwiczeniu.

1. Odtwórz nagranie z linka i wymów głośno i wyraźnie słówko, które nazywa dane zjawisko:
   http://xn--odgosy-5db.pl/woda02.php                     agua
2. Poproś dziecko o powtórzenie słówka.
3. Odtwórz nagranie ponownie i poproś dziecko o nazwanie zjawiska, które słyszy. Przy pierwszych powtórzeniach dziecko może potrzebować przypomnienia słówka.
4. Czynność możesz powtórzyć 2 – 3 razy, następnie przejdź do następnego słówka.
   http://xn--odgosy-5db.pl/wiatr01.php                      viento
   http://xn--odgosy-5db.pl/burza03.php                     tormenta
   http://xn--odgosy-5db.pl/ocean01.php                     océano
5. Pamiętaj, że ćwiczenie należy powtarzać również w większych odstępach czasu i zmieniając kolejność nagrań.
6. W poprawnej wymowie pomoże ci słownik z transkrypcją fonetyczną, np. Popularny słownik hiszpańsko-polski i polsko-hiszpański” Lingua.

Inne odgłosy > zwierzęta

   http://xn--odgosy-5db.pl/zaby01.php                     rana
   http://xn--odgosy-5db.pl/swierszcz01.php              grillo
   http://xn--odgosy-5db.pl/wilki02.php                     lobo
   http://xn--odgosy-5db.pl/komar.php                       mosquito
   http://xn--odgosy-5db.pl/krowa01.php                   vaca
   http://xn--odgosy-5db.pl/kot01.php                        gato
   http://xn--odgosy-5db.pl/mewy02.php                   gaviota
   http://xn--odgosy-5db.pl/kura.php                          gallina
   http://xn--odgosy-5db.pl/kaczka.php                      pata
   http://xn--odgosy-5db.pl/sowa01.php                     buho
   http://xn--odgosy-5db.pl/swinia.php                       cerdo
   http://xn--odgosy-5db.pl/lew.php                           león




Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt:

- naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta
•         reagowanie na dźwięki zwierząt np. poprzez klaśnięcie
•         rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta
•         naśladowanie odgłosów
•         rozpoznawanie poszczególnych dzieci po głosie, naśladujących wybrane przez siebie zwierzę
•         wysłuchiwanie zmian w tempie i głośności wydawanych, słyszanych dźwięków
- szybko (np. szybkie szczekanie psa lub miauczenie kota)
- wolno (np. wolne szczekanie psa lub miauczenie kota)
- naprzemiennie (np. wolne szczekanie psa,  szybkie szczekanie psa, wolne szczekanie psa: hau,   hau; hau, hau ; hau, hau  - do zabawy można wykorzystać  dwie zabawki, z których jedna będzie szczekała wolno a druga szybko)
•         układanie, tworzenie szeregów rytmicznych
- układanie przedmiotów według słyszanego podanego rytmu (np. ryba, kot, ryba, kot, ryba....- dziecko próbuje samodzielnie dalej podawać i układać rytm)
- tworzenie szeregów dźwięków wydawanych przez różne zwierzęta (np. kot, pies, kot, dziecko słyszy wydawane dźwięki (miau, hau, miau) zapamiętuje je, następnie powtarza je wg kolejności  (kot, pies, kot)
•         reagowanie na polecenia nauczyciela np. idą słonie – zmiana rytmu i natężenia dźwięków, dzieci naśladują chód słonia (podobnie misia, konia, kury)
•         loteryjka dźwiękowo – obrazkowa , losowanie obrazków przez opiekuna i naśladowanie dźwięków do                .          wylosowanej postaci zwierzęcia
- naśladowanie sposobu jedzenia wybranych zwierząt
•         naśladowanie sposobu zdobywania pożywienia,
•         naśladowanie sposobów jedzenia i picia przez zwierzęta
- naśladowanie sposobu odpoczynku zwierząt
•         śpiący pies
- naśladowanie sposobów opieki między zwierzętami i okazywania przez nie emocji
- naśladowanie czynności wykonywanych przez terapeutę lub zwierzę na zasadzie „rób to co ja”

INNE ZABAWY

„ODSZUKAJ PRZYJACIELA”

Przebieg: Dzieci łączą się w pary i wspólnie wybierają jakieś zwierzę do naśladowania. Będzie to ich znak rozpoznawczy. Powtarzają swoje zawołanie kilkakrotnie. Następnie oddalają się od siebie. Na sygnał dorosłego – wszystkie pary, nawołując się umówionym głosem starają się jak najszybciej znaleźć swojego partnera.








Piosenki



Dos elefantes
Dos elefantes se balanceban sobre la tela de una araña,
como la tela se resistía fueron a llamar a un camarada.
Tres elefantes se balanceaban sobre la tela de una araña,
como la tela se resistía fueron a llamar a un camarada.
Cuatro elefantes se balanceaban sobre la tela de una araña,
como la tela se resistía fueron a llamar a un camarada.
Cinco elefantes...
Seis elefantes...
Siete elefantes...
Ocho elefantes...
Nueve elefantes...
Diez elefantes...

ZADANIE (nauka cyfr)
Rodzic ma za zadanie nauczyć dziecko cyfr od 1 do 10
uno – jeden
dos – dwa
tres – trzy
cuatro – cztery
cinco – pięć
seis – sześć
siete – siedem
ocho – osiem
nueve – dziewięć
diez – dziesięć

Potem podczas słuchania piosenki dziecko ma za zadanie śpiewać i pokazywać na paluszkach jaką cyfrę właśnie wyśpiewało i usłyszało.




CABEZA, HOMBRO, RODILLA Y PIE
CABEZA, HOMBRO, RODILLA Y PIE, RODILLA Y PIE
CABEZA, HOMBRO, RODILLA Y PIE, RODILLA Y PIE
OJOS, OREJAS , BOCA Y NARIZ
CABEZA, HOMBRO, RODILLA Y PIE, RODILLA Y PIE
CABEZA, HOMBRO, RODILLA Y PIE, RODILLA Y PIE
CABEZA, HOMBRO, RODILLA Y PIE, RODILLA Y PIE
OJOS, OREJAS , BOCA Y NARIZ
CABEZA, HOMBRO, RODILLA Y PIE, RODILLA Y PIE

ZADANIE (nauka części ciała)
W tekście piosenki występują nazwy części ciała.
cabeza – głowa
hombro – ramię
rodilla – kolano
pie – stopa
ojos – oczy
orejas – uszy
boca – usta
nariz – nos

Rodzic ma za zadanie pomóc przyswoić dziecku wyżej wymienione nazwy części ciała. Następnie podczas słuchania piosenki dziecko pokazuje na sobie części ciała, o których właśnie śpiewa.




La Granja de mi Tio

En la granja de mi tio hay tres vacas que hacen muu,
una vaca aquí una vaca halla
un muu aqui un muu halla,
mu mu mu mu.

En la granja de mi tio
hay tres gatos que hacen miau
un gato aquí con un gato alla
una vaca aquí una vaca alla
miau miau mu mu.

En la granja de mi tio
hay tres patos que hacen cua
con un pato aquí con un pato alla
con un gato aquí con un gato alla
con una vaca aquí un vaca alla.

En la granja de mi tio hay tres cabras que hacen mee
con una cabra aquí con una cabra alla,
con un pato aquí con un pato alla,
con un gato aquí con un gato alla
una vaca aquí una vaca alla.

En la granja de mi tio hay tres perros que hacen guau
con un perro aquí con un perro alla
una cabra aquí una cabra alla,
con un gato aquí con un gato alla,
con un pato aquí con un pato alla ,
con un gato aquí con un gato alla,
con una cabra aquí con una cabra alla.



ZADANIE (nauka nazw zwierząt i ich odgłosów)

W tekście piosenki występują następujące nazwy zwierząt:

vaca – krowa
gato – kot
pato – kaczka
cabra - koza
perro – pies

Rodzic ma za zadanie pomóc dziecku zapamiętać nazwy zwierząt, a podczas słuchania piosenki dziecko ma zaklaskać w dłonie, kiedy usłyszy nauczone nazwy zwierzątek. Podczas słuchania piosenki dziecko może również nauczyć się odgłosów zwierząt.


BAJKI- wkrótce aktualizacja!!!









 VI.  Linki do stron z tematyką osób niewidomych


Fundacja Na Rzecz Osób Niewidomych i Słabowidzących z siedzibą w Krakowie.

Fundacja zajmuje się wszechstronną pomocą osobom niewidomym i słabowidzącym, zwłaszcza dzieciom i młodzieży w zakresie:
  • leczenia zachowawczego i chirurgicznego w kraju i za granicą,
  • uzyskiwania wspomagających urządzeń optycznych,
  • rehabilitacji indywidualnej, zawodowej i społecznej przy uwzględnieniu indywidualnych uzdolnień i predyspozycji,
  • popierania wszelkich działań zmierzających do stworzenia jak najlepszych warunków dla realizacji wyżej wymienionych celów,
  • organizacji doskonalenia zawodowego.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących w Krakowie

Ośrodek stanowi ważne centrum edukacji, doradztwa i rehabilitacji dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku w szerokim przedziale wiekowym – poczynając od bardzo małych dzieci (0–6 lat), które obejmuje wszechstronną opieką zespół wczesnego wspomagania rozwoju, poprzez młodzież na wszystkich etapach kształcenia, kończąc na słuchaczach szkół policealnych. 

Na stronie ośrodka można uzyskać informacje na temat jego działania, złożyć podanie o przyjęcie do szkoły oraz na praktyki zawodowe.


Ten sam świat ale jednak inny niewidomej dziewczynki

Blog prowadzony przez 5-letnią niewidomą Agnieszkę i jej mamę. Na blogu można przeczytać chwytające za serce opowiadania oraz relacje z podróży, obejrzeć bogatą galerię zdjęć i filmików z małą Agnieszką w roli głównej oraz nawiązać kontakt z Agnieszką i jej mamą.


Polski Związek Niewidomych

Największą organizacja w Polsce zrzeszająca osoby niewidome oraz słabo widzące. Działa na rzecz praw osób niewidomych. Posiada status Organizacji Pożytku Publicznego.


Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących "Tęcza"
Pomoc dziecku niewidomemu i słabowidzącemu: dokładna, wielostopniowa, specjalistyczna diagnoza, opracowanie indywidualnych programów terapeutyczno - rehabilitacyjnych wspomagających rozwój dziecka oraz ich realizacja:
- w bezpośredniej współpracy z rodzicami dziecka (Poradnia Wczesnej Interwencji);
- w placówkach dziennego pobytu.
Wspomaganie edukacji dzieci uczących się w szkołach i przedszkolach masowych.
Pomoc rodzinie dziecka: terapia rodzinna, turnusy rehabilitacyjne dla rodzin, pomoc socjalna.

 
Fundacja Praca dla Niewidomych
Celem Fundacji jest prowadzenie rehabilitacji zawodowej i społecznej zatrudnionych osób ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Oraz tworzeniem bazy danych z osobami niewidomymi szukających pracy.

Fundacja  SZANSA DLA NIEWIDOMYCH

Fundacja została założona w 1992 roku przez niewidomych i ich widzących przyjaciół. Nasze działania koncentrują się na wspieraniu osób, które straciły wzrok, a medycyna nie daje im nadziei na poprawę losu. W Europie i Ameryce Północnej niewidomi i niedowidzący są zrehabilitowani i oprzyrządowani na taką skalę, że dorównują widzącym.

Fundacja Szansa dla Niewidomych stara się by tak było i w Polsce. Jesteśmy przede wszystkim organizacją, która doradza niewidomym i słabowidzącym, jak aktywnie żyć i odnosić sukcesy. Nasi beneficjenci biorą udział w profesjonalnych szkoleniach i warsztatach, otrzymują od nas w trakcie ich trwania niezbędne materiały szkoleniowe, w tym podręczniki dotyczące nowoczesnej rehabilitacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz